Transient Lapse

24h Site-specific sound installation | Lekstraat – Schenkkade tunnel.
In colaboration with Pablo Sanz
Den Haag, The Netherlands, 30 June – 7 July 2012.


-Excerpt from some installation´s moments at 10:20h – 07:07h – 11:25h – 21:40h – 00:08 – 03:50 . . . .

map of the location | flyer | poster | Images

A shifting aural topography based on the daily rhythms and the resonant architecture of a pedestrian and cyclist tunnel. The sound changes over a twenty-four hours cycle, interacting with the existing soundscape and movements of passersby. The result is an added aural layer which is perceived as not having physical origin and belong to the site. Exploring the threshold of perception, the work aims to induce a switch of focus, a momentary lapse in the urban transit experience.

The project draws inspiration from the notion of ‘Rhythmanalisis’ proposed by Henri Lefebvre, on which he outlined a method for analyzing the rhythms of urban spaces and their effects on the inhabitants of those spaces. The spatial behavior of the sound and the overall cyclical structure are based on the rhythms of the site, accompanying, contrasting and extending them.

Technically, the work is based on a custom software developed with the programming environment Max/MSP, combining scores and algorithmic processes. The materials employed are computer-generated sound based on an analysis of the resonant characteristics of the tunnel and processed recordings made through the structures which form the site. Eight independent audio channels are spatialized through purpose-built speakers disguised along the tunnel.

Acknowledgments: Justin Bennett, Vincent de Boer, Angel Faraldo, Ed Jansen, Jane Huldman, Silvia Janoskova, Hans Latenstein, Aukelien & Niels Leerentveld, Ronald Scholtens, Jelleke Truijen, Yolanda Uriz, Mascha Vandekuinder, Edwin van der Heide, Lex van den Broek and Anne Wellmer.

The development of the project was documented on Binckhorst Sound Mapping Group.

ESP

Topografía sonora modulante basada en los ritmos diarios y arquitectura resonante del túnel peatonal y de transito ciclista situado entre Lekstraat y Schenkkade (La Haya, Países Bajos). El sonido se desarrolla durante un ciclo de veinticuatro horas, que interactúan con el paisaje sonoro existente y movimientos de los transeúntes. El resultado es una capa aural adicional que es percibida sin localizar su origen físico y como evento que pertenece al lugar. Explorando el umbral de la percepción, el trabajo tiene como objetivo inducir un cambio de atención, un lapso momentáneo en la experiencia durante el tránsito urbano.

El trabajo se inspira en el concepto de “Ritmo análisis propuesto por Henri Lefebvre, en el que se describe un método para el análisis de los ritmos de los espacios urbanos y sus efectos en los habitantes de esos espacios. El comportamiento espacial del sonido y la estructura cíclica en general se basan en los ritmos del lugar, acompañando, contrastando y ampliándolos.
Técnicamente, el trabajo está basado en una aplicación personalizada desarrollada con el entorno de programación Max / MSP, combinando procesos algorítmicos y escenas. Los materiales empleados parten de sonidos generados en relación al análisis de las características de resonancia del túnel y grabaciones procesadas ​​tomadas a través de las estructuras que conforman el lugar.
Ocho canales de audio independientes construidos especialmente para este espacio se distribuyen especializados y ocultos a lo largo del túnel.

Agradecimientos: Justin Bennett, Vincent de Boer, Angel Faraldo, Ed Jansen, Jane Huldman, Silvia Janoskova, Hans Latenstein, Aukelien & Niels Leerentveld, Ronald Scholtens, Jelleke Truijen, Yolanda Uriz, Mascha Vandekuinder, Edwin van der Heide, Lex van den Broek and Anne Wellmer.

El desarrollo del proyecto ha sido documentado en Binckhorst Sound Mapping Group.


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